10 rad, jak na jaře začít sportovat!

Přichází jaro – příroda naplno ožívá, obměňujeme šatník a mnozí z nás cítí, že by v tomto období rádi zahodili i nějaké to přebytečné kilo. Jenomže jak na to? Vypadá to snadně: Ráno budu až do zemdlení běhat, pak se celý den nenajím a večer s úsměvem na tváři zjistím, že váha ukazuje číslo, které jsem očekával. Takto by to nešlo, přátelé. Nabízíme 10 krátkých rad, jak na jaře začít správně sportovat:

Bez názvu3

1. Který sport je nejlepší? Jak začít?

Výhodou aktuálního počasí je to, že spoustu sportovních aktivit můžete provozovat venku, aniž byste byli omezováni nepříznivými přírodními živly. Pohyb na zdravém vzduchu v přírodě je mnohem prospěšnější než uzavřené prostory fitness centra – zvolte například běh nebo vyjížďku na kole. Posilovat můžete ale i doma, výborné jsou například cviky posilující oblast břicha (např. zkracovačky či sklapovačky).

2. Jaké jsou přednosti běhu?

Jednoduše řečeno: Běhat můžete prakticky kdekoliv. Sportujete navíc prakticky bez časového omezení a pokud běháte v přírodě, může být běhání i příjemnou formou relaxu.  Nezbytnou výbavou pro každého běžce by měly být hlavně kvalitní sportovní boty a oblečení. Rozhodně se nepřepínejte, trasu si volte vždy na základě své fyzické kondice. I zde platí, že méně mnohdy znamená více.

3. Kdy je nejlepší běhat?

Běhat byste měli hned z rána (případně v dopoledních hodinách), klidně i úplně na lačno. V tomto čase je tělo nabité energií získanou ze spánku, a je tak připraveno odvést maximální výkon. Po ranním běhu se vaše tělo navíc okysličí, čímž podporujete například správnou funkci mozku. Pokud nicméně ráno nemáte čas, klidně si běžte zaběhat i po práci – je to rozhodně lepší varianta, než nedělat nic.

4. Problém s přehnanou snaživostí

Známe to, všichni bychom chtěli, aby se výsledky dostavily okamžitě, a proto máme tendenci se na začátku cesty za vysněnou postavou nesmyslně přetěžovat. Nebuďte tedy příliš horliví, režim si upravujte dle svých sil a pozornost věnujte dostatečnému příjmu tekutin a vyvážené stravy. Pokud budete během svého sportovního období pociťovat opakovanou slabost, je na čase ubrat plyn.

5. Jak tedy poznám přetrénovanost?

Pokud necítíte pozitivní účinky sportu, ale jste naopak stále více unavení, zřejmě jste to s intenzitou tréninku přehnali. Únava se u vás může projevovat rychleji, postupně přijde nechuť k sportu jako takovému a provázejí vás silné křeče – to vše jsou varovné signály, které by vás měly přimět k okamžité změně tréninku. Dostatečně proto regenerujte a své sportovní aktivity pravidelně obměňujte.

Bez názvu2

6. Důležitost strečinku

Mnoho lidí podceňuje význam a důležitost správného strečinku. Před tréninkem volte jeho dynamickou podobu – výborné je například klasické kroužení v kloubech, na nějž si určitě většina z nás vzpomíná ze základní školy. Po tréninku volte naopak statickou variantu – zkuste například zůstat 15 vteřin v jedné pozici a hluboce dýchat. Zamezíme tak zkrácení svalů.

7. Co mi řekne tepová frekvence?

Obecně lze říci, že při tepové frekvenci nad 140 tepů za vteřinu spalujeme tuky. Toto číslo je však pouze orientační, například u sportovců běžně dosahuje i hranice 160 nebo dokonce 180. Svou maximální tepovou frekvenci jednoduše spočítáte tak, že od čísla 220 (u žen 230) odečtete svůj věk. Pokud to tedy se sportováním myslíte opravdu vážně, rozhodně byste měli uvažovat nad koupí kvalitního a přesného sporttesteru.

8. Přednosti cyklistiky

Pro mnohé vítanější varianta než monotónní a v začátcích náročný běh. Mezi výhody cyklistiky patří, kromě adrenalinových zážitků a jízdy volnou krajinou, hlavně to, že při jízdě na kole dochází k cyklickým pohybům a všechny končetiny zatěžujete rovnoměrně. Ačkoliv je cyklistika jednoznačně zdraví prospěšná (ostatně jako každý pohyb), i v tomto případě by se nic nemělo přehánět – neustálý sed v předklonu a nepřirozené zaklonění hlavy může totiž působit negativně na krční páteř.

9. Jak se obléct na kolo?

Kromě hrozby pádu je na kole vaším největším nepřítelem vítr. Dávejte pozor, abyste neprofoukli. Prim tak hraje pohodlné úplé oblečení, které maximálně odvádí pot a pokud možno obsahuje i reflexní prvky. Společníkem každého sportovce by tak měly být hlavně flexibilní návleky na tretry, kolena i celé nohy, dále pak prodyšné cyklistické dresy a samozřejmě také technologicky pokročilé cyklo-rukavice.

10. Na co při sportu nezapomenout

Hlavní je: Znát své meze! Důležitý je pitný režim, správná výživa, vhodné termoprádlo, v němž se budete během sportu cítit pohodlně, a směřování k jednomu vytyčenému cíli. Neměňte zbytečně své plány, nakonec se může stát, že z velkých očekávání nevzejde vůbec nic. Sport si pak zvolte takový, abyste po týdnu snahy odevzdaně nerezignovali. Splníte-li následující kritéria, budete se za pár týdnů radovat ze zasloužených plodů ovoce! :)

Bez názvu

 



  • Veronika

    Dobrý den, musím říct, že mi vaše rady hodně pomohly. Měla jsem problém s únavou. Nejdřív jsem byla unavená jen málo, ale postupně se to začalo násobit. Přišla jsem domu z práce a usnula. Přišla jsem na to, že jsem se snažila ze sebe vymáčknout co nejvíc a málo jsem jedla. Teď jsem si na http://www.sportcentral.cz/ našla trenérku a zároveň kamarádku, s kterou trénuji. Děkuji za rady :)